“Whiskey is emotie.” Voor onze neus staan drie gevulde glazen, en de belofte is dat er zo nog een vierde bij gaat komen. Heel benieuwd of de sfeer en bijbehorende emoties straks veranderen, lees: uitbundiger zijn – het is pas 15.30 uur op de dinsdagmiddag.

De Gastroman is uitgenodigd bij de presentatie van de nieuwste Glenfiddich, de beroemde Schotse whisky. Gevierd wordt de lancering van The Original – een whisky gebaseerd op een familierecept uit 1963, die nu in limited edition wordt uitgebracht.

Zelfs de waterflessen
Nu mag de Gastroman zich graag aan de whisky laven, maar echt ‘verstand hebben van’, dat laten we aan de specialisten die verspreid onder ons aan tafel zitten. Des te treffender is de openingszin van Tony van Rooijen, de Nederlandse ambassadeur van de Schotse whiskyproducent. Het gaat om de beleving, het moment waarop en met wie je de dranken drinkt.

De Schotten hebben in ieder geval hun best gedaan de sfeer van een distilleerderij na te bootsen in het Amsterdamse Hoxton Hotel. De zaal heeft een laag plafond voor de knusheid, is gevuld met een grote authentiek ogende houten tafel en wie om zich heenkijkt ziet niets anders dan flessen – zelfs de waterflessen! – en promotiemateriaal van Glenfiddich.

De drie glazen voor ons zijn gevuld met de 12 jaar oude Single Malt (à 32 euro per fles), de 18 jaar oude variant (à 70 euro) en de 15 jaar oude Solera (à 45 euro). Het zijn stuk voor stuk zachte whisky’s, met een scherpe afdronk die met het jaar verfijnder wordt. We proeven een hint sherry bij de oudste. Het is vooral allemaal erg smakelijk.

IMAG3302

Spelen met je zintuigen
Halverwege de presentatie van Tony doet de beste man opeens een stapje opzij. Voor ons staat Ton Teerling, geur- en smaakpsycholoog. Zijn boodschap: “Laat je niet voor de gek houden, want fabrikanten proberen te spelen met je zintuigen”. Waarop hij de zaal vervolgens uiteraard een aantal keer voor de gek houdt. Wat een lef om zo’n spreker uit te nodigen, want dit is natuurlijk precies wat ook Glenfiddich bij ons probeert te doen.

Al snel staat het feestvarken voor onze neus: de 4 tot 6 jaar oude whisky The Original die naar fruit ruikt en een heel klein beetje naar kaneel smaakt. Een fles zal ongeveer 100 euro gaan kosten en verschijnt in de speciaalzaken.

Dat het een feestje is blijkt wel als bij de borrel na afloop ook de fles met daarin de 26 jaar oude Glenfiddich (à 400 euro per fles) open mag. Zo kwam het wat betreft de emoties helemaal goed, want deze Gastroman ging in opperbest humeur naar huis.